Duo System
Duo System
I. Általános előírások
1. A szabálykönyv alkalmazási területe
Ezeket a szabályokat kell alkalmazni a nemzetközi szövetség (JJIF), a kontinentális szövetségek nemzetközi bajnokságain és nemzetközi versenyein, valamint a Magyar Sport Ju-Jitsu Szakszövetség versenyein a Duo System versenyszámokban.
2. Versenyzők öltözete és személyi feltételek
a.) A versenyzők jó minőségű, fehér színű ju-jitsu gi-t viselhetnek. Az öltözetnek tisztának és jó állapotúnak kell lennie. A versenyszabály szerint kék vagy piros övet használhatnak.
b.) A kabát (uwagi) legyen elég hosszú ahhoz, hogy övvel megkötött állapotban takarja a csípőt.
c.) A kabát ujjai legyenek lazák és megmarkolhatóak, az alkar minimum felét takarják, de a csuklót szabadon hagyják. A kabát ujjait nem szabad feltekerni.
d.) A nadrág (shitabaki) legyen laza és elég hosszú ahhoz, hogy legalább félig takarja el a sípcsontot. Nadrágszárat nem szabad feltekerni.
e.) Az övet (obi) úgy kell megkötni egy négyzet alakú csomóval, ami elég szoros ahhoz, hogy megakadályozza a kabát szétnyílását. Az övnek olyan hosszúnak kell lennie, amit kétszer körül lehet tekerni a testen és a csomó megkötése után mindkét irányban 15 cm hosszan kiáll. A bemutató alatt a versenyzők piros vagy kék színű övet viselhetnek.
f.) A női versenyzők kötelesek viselni a gi felső alatt egy sima fehér pólót vagy tornadresszt. A férfiak nem viselhetnek semmit, a gi felső alatt.
g.) Versenyezni kizárólag rövidre vágott körmökkel szabad.
h.) A versenyzők nem viselhetnek olyan kiegészítőt, ami sérülést okoz vagy veszélyezteti az ellenfelet. (hajcsat, ékszer, stb.)
i.) Szemüveget nem lehet viselni. Kontaktlencsék viselése saját kockázatra engedélyezett.
j.) A hosszú hajat össze kell fogni vagy be kell fonni.
Ha egy versenyző nem tesz eleget ennek a szabálynak, akkor nem indulhat a mérkőzésen. Lehetősége van, hogy módosítsa a kifogásolt felszerelést, de 2 percen belül meg kell jelennie a vezetőbírónál.
3. A versenyterület
a.) A versenyterületet 12 m x 12 m tatamival fedett felületen kell kialakítani.
b.) A versenyterületet (színkülönbséggel) két zónára kell osztani: a közdelem színterére és a biztonsági zónára.
c.) A küzdőtér 8 m x 8 m.
d.) A küzdőteret legalább 2 m (tatamival fedett) biztonsági zónával kell körülvenni.
e.) Amennyiben kettő vagy több verseny zajlik szomszédos területeken, a közös biztonsági terület nem megengedett.
f.) Kivételes esetekben, a küzdőterület minimálisan 6 m x 6 m megengedett.
(Ez csak abban az esetben engedélyezett, ha a rendelkezésre álló csarnok túl kicsi.)
g.) Kivételes esetekben engedélyezhető, hogy a biztonsági zóna egy része megosztásra kerüljön, így a küzdőtereket elválasztó biztonsági sáv 3 m legyen.
A versenytitkárok asztalától a versenyterületnek legalább 2 m távolságra kell lennie. A versenyterület és a közönség távolsága legalább 3 m.
4. A versenyrendezés egyéb eszközei
A versenyszervezőknek kell biztosítaniuk a verseny tárgyi eszközeit: az eredményjelzőket, a versenyzők listáját és az adminisztrációs papírokat. Egy külön helyiséget kell biztosítani a bíróknak és a technikai bizottságnak.
5. Edzők, versenyzők
a.) A mérkőzés alatt csak a versenyzőhöz tartozó egyetlen edző tartózkodhat a biztonsági sávban.
(A szőnyegen kívüli területen szék használata az edző számára engedélyezett.)
b.) Ha az edző a sportolók, a bírók, a közönség vagy bárki más irányában elfogadhatatlan viselkedést tanúsít, akkor a MR (Main Referee = mérkőzést vezető bíró) dönthet úgy, hogy az edzőt kitiltja - a mérkőzés idejére - a számára fenntartott helyről.
c.) Ha az edző helytelen viselkedése folytatódik, az MR dönthet úgy, hogy kitiltja az edzőt az egész verseny területéről.
d.) Ha egy versenyző sportszerűtlenül viselkedik a küzdelem alatt (vagy a küzdelem után, bírói döntés után, stb.) vagy az egész verseny folyamán bármikor, a bírók egyhangúlag úgy dönthetnek, hogy a versenyző tovább nem vehet részt a versenyen. Döntésükről tájékoztatják a versenyszervezőt, aki hivatalosan megállapítja a kizárás tényét.
A versenyből sportszerűtlen magatartás miatt kizárt versenyző összes mérkőzését (a már lezajlott mérkőzéseit is beleértve) "vesztes mérkőzésnek" kell tekinteni. Ezzel a megszerzett eredményeit (helyezéseit) is elveszti, ahogy az érmeit is.
II. DUO SYSTEM (JJIF)
1. Általánosságok
a.) A Duo rendszer célja, hogy a versenyző páros (Tori/Uke) saját csapatának tagjával több, előre meghatározott támadásra védekező kombinációkat mutasson be. A támadások 3 csoportra és csoportonként 4 támadásra vannak felosztva:
A. Fogás támadások, átkaroló és fojtás támadások
B. Ütés és rúgás támadások
C. Fegyveres támadások
A versenyzők számára megengedett fegyverek: lágy (gumiból / szivacsos bevonattal készült) bot és gumikés. A botnak 50-70 cm hosszúnak kell lennie. Nemzetközi versenyen a fegyvereknek az öv színével azonos színűeknek kell lennie. (piros/kék)
b.) Minden támadást meg kell előzzön egy "pre-támadás" (megelőző támadás), mint az ütés, rángatás, húzás, rúgás, stb.
A "pre-támadást" is (megelőző támadást) és a tényleges támadást is a támadónak (Uke) kell végrehajtania. (Az U6 - U14 korosztályokra eltérő pre-támadás szabályok érvényesek.)
c.) Minden támadás végrehajtható jobb és bal irányból, ezt a csapat saját maga dönti el.
d.) A védelmi kombináció teljesen a védő (Tori) választására van bízva. A Támadó - Védő szerep, illetve ezek változtatása és a lábak helyzete (elöl levő láb) megválasztása a csapat döntése.
Egy-egy sorozat megkezdése után is lehet változás a szerepekben (Uke - Tori).
e.) A pást vezetőbírója (MR) húz 3 támadást minden sorozatból. Mind a két versenyző páros ugyanazokat a támadásokat kapja, de az MR más sorrendben fogja kérni azokat a két párostól.
f.) Minden egyes támadássorozat elején a védekező versenyző (Tori) úgy helyezkedjen el, hogy tőle jobbra legyen a zsűri. A sorozat első támadása után indulhat bármelyik oldalról.
g.) A pontszámokat minden bemutatott sorozat után a játékvezető "Hantei" vezényszavára a zsűritagok az általuk megfelelőnek ítélt pontszámot mutató tábla felemelésével jelzik.
Az MR jelez a zsűrinek. Amikor látja, hogy a pontszámokat összeadták és az megjelenik a képernyőn, jelzésére csak akkor engedik le a zsűritagok a táblákat.
h.) Ha szükséges, az MR az arra megfelelő jelzéssel jelzi a hibás támadásokat és bemondja azok számát.
i.) Ha ugyanaz a pár vesz részt a következő mérkőzésen, akkor a két mérkőzés között maximum 5 perc pihenőidőt kell biztosítani.
2. Személyi feltételek
a.) A titkárság tagjai: minimum 2 fő.
b.) A zsűri tagjai 5 fő
c.) Vezetőbíró 1 fő
3. Kategóriák
a.) Egy pár kialakítható mindenféle korlátozás (súly, nem, fokozat, stb) nélkül.
A korcsoport meghatározásánál a páros magasabb életkorú tagja az irányadó. A korosztály meghatározásakor a születési évszám számít.
b.) A következő kategóriák vannak: Férfiak, Nők és Vegyes. (Men, Women, Mixed)
c.) A korosztályok kategóriáinak meghatározása:
- Senior kategória 21+/21 év felett
- Aspirant kategória U21/21 év alatt
- Junior kategória U18/17-16 év
- Kadet kategória: U16/15-14 év
- Kadet kategória: U14/12-13 év
- Gyerek kategória U12/10-11 év
- Kölyök kategória U10/8-9 év
- Mikró II kategória U8/6-7 év
- Mikró I. kategória U6/5-6 év
Ha a páros tagjai nem egy korkategóriába tartoznak, akkor az idősebb versenyző kategóriája az irányadó. A páros tagjai között kettő korkategória különbség nem megengedett. U16 korosztályba tartozó versenyző nem lehet az U18 páros tagja.
4. Az elbírálás szempontjai
Támadás Pontlevonás
Hibás támadás 2 pont
Fogások, amelyek nem zártak 0,5 pont
Megelőző (pre-) támadás a támadással logikailag nem összefüggő 0,5 pont
Egyensúlyvesztés 0,5 pont
Gyenge támadás 0,5 pont
A támadás célt téveszt 0,5 pont
Védekezés és földrevitel
A védelem elégtelen 0,5 pont
Nincsen egyensúlyból, kibillentés 0,5 pont
A végrehajtás elkapkodása 0,5 pont
Az Uke ugrál (látványosan beleugrik a dobásba!) 0,5 pont
Előre mutatni a technikát 0,5 pont
Akciók logikailag nem függnek össze 0,5 pont
Felesleges kiabálás 0,5 pont
Kontroll a földön
Ellenőrzés hiánya a fegyver felett 0,5 pont
Elégtelen ellenőrzés az Uke felett 0,5 pont
A támadás nem találja el az Uke-t 0,5 pont
a.) A zsűri az alábbi szempontok szerint pontoz:
1. Erőteljes támadás
2. Valósághűség
3. Megfelelően ellenőrzött kivitelezés
4. Hatékonyság
5. Attitűd - összhang
6. Sebesség
7. Sokoldalúság, változatosság
b.) A teljes pontszámnak a támadást és a védekezés első részét kell jobban figyelembe vennie.
c.) A támadásoknak (atemi) erőteljesnek, jól kontrolláltnak és természetesnek kell lenni olyan módon, hogy lehetőséget adjanak esetleges folytatásra.
d.) Dobásoknak és a földre viteleknek tartalmazniuk kell az ellenfél egyensúlyvesztésére irányuló technikáit és azoknak hatékonynak kell lenniük.
e.) A feszítéseket, kulcsokat, fojtásokat a zsűri számára jól láthatóan és egyértelműen kell bemutatni, amit az Uke kopogással jelez.
f.) Mind a támadást, mind a védekezést technikailag helyesen és a megkívánt szintnek megfelelő módon, valamint reálisan kell bemutatni.
5. A mérkőzés menete
Az alábbi szabályok az U18 - Senior 21+ korosztályokra vonatkoznak.
a.) A párok a versenyterület közepén egymással szemben, megközelítőleg 2 m távolságra helyezkednek el egymástól. A sorsoláson elsőnek jelölt pár (Couple 1 - C1) a piros övet használja és a pást vezetőbírójának (MR) jobb oldalán helyezkedik el. A másik pár (Couple 2 - C2) kék színű öveket visel. Az MR jelére a párok meghajolnak az MR felé, majd egymás felé. A köszönések után a C2 pár a biztonsági területre vonul vissza.
b.) A mérkőzés azzal kezdődik, hogy az MR bemondja és egyben mutatja az első támadás számát.
A játékvezető először a versenyzőknek, majd a zsűrinek mutatja be a számot.
c.) Miután a C1 pár végére ér az A sorozatnak, letérdelve várja a zsűri pontszámait. Amint megkapta a pontszámokat, elhagyja a versenyterületet és a biztonsági területen helyezkedik el. A C2 pár elhelyezkedik a versenyterületen és az MR bemutatja számukra az A sorozat támadásait. A C2 pár is megkapja a pontszámait, amit letérdelve megvár. A pontozás után a C2 pár a versenyterületen marad és az MR bemutatja számukra a B sorozat támadásait. A pár letérdelve várja a pontozást, majd ezután elhagyja a versenyterületet. A C1 páros elfoglalja a helyét a kezdőpozícióban, majd az MR bemutatja számukra a B sorozat támadásait, amit a zsűri értékel. Ezután a C1 páros az MR által bemutatott C sorozat támadásait hajtja végre. A zsűri értékelését a C1 páros letérdelve várja, majd elhagyja a versenyterületet. A C2 páros érkezik a kezdőpozícióba és bemutatja a C sorozatot. A pontozást térdelve várja, majd elhagyja a tatamit.
d.) A bemutató végén úgy kell elhelyezkedni, mint a kezdéskor. Az MR a titkár által összesített pontok alapján kihirdeti a győztes párt. Azzal a kezével mutat fel, amelyik oldalán a győztesek állnak és azt az övszínt mondja be.
e.) Ha a pontszámok azonosak ("Hikiwake"), a mérkőzés folytatódik az A sorozattal, addig, amíg nincsen győztes.
f.) Miután a MR kihirdeti a győztest, a versenyzők egymás felé meghajolnak, majd a bírók felé meghajlással köszönnek.
6. Pontozás
a.) A párok pontszámokat kapnak 0-tól 10-ig. (0,5 pontos intervallum)
b.) A legmagasabb és a legalacsonyabb pontszámokat nem veszik figyelembe a számláláskor.
7. A mérkőzést vezető bíró (MR = Main Referee: mérkőzést vezető bíró)
a.) A Duo System versenyszámban egy mérkőzést vezető bíró (MR) tevékenykedik. A mérkőzést vezető bíró a mérkőzés szabályos lebonyolítását végzi.
b.) A mérkőzést vezető bíró feladata:
sorsolás útján meghatározza a támadásokat
ügyel arra, hogy a bemutatott támadások sorrendje nem lehet azonos a két párosnál
bemutatja a támadások sorszámát
jelzi a hibás támadásokat
irányítja a versenyzők versenyen kívüli mozgását a tatamin
eredményjelzésre szólítja fel a zsűrit
eredményt hirdet
8. A titkárság
a.) A titkárság tagjai: minimum 2 fő.
b.) A titkárság feladata, hogy:
ellenőrizze a versenyzők védőfelszereléseit, ruházatot, fegyvereket, stb.
a versenyzőket a játéktérre szólítsa,
közreműködjön a támadások sorsolásánál
vezesse a mérkőzések jegyzőkönyveit,
összeadja a pontszámokat
jegyezze a hibapontokat
rögzítse az eredményeket,
kezelje az eredménykijelző monitort.
9. A zsűri
A zsűri 5 fő vizsgázott bíróból áll.
10. Távolmaradás és feladás
a.) "Fusen-gachi" (Walk-over) - Győzelem az ellenfél távolmaradása esetén, ha az ellenfél 3 perc alatti 3 felhívásra nem jelenik meg a páston. Ebben az esetben a meg nem jelent pár 0, míg a másik pár 12 pontot kap.
b.) "Kiken-gachi" (Withrdawal) - Győzelem, ha az egyik pár feladja a mérkőzést. Ebben az esetben az MR a mérkőzést feladó párosnak 0 pontot ad, míg a győztes párosnak 12 pontot ad.
11. Sérülés, betegség vagy baleset
a.) Ha egy sérülés vagy baleset történik, az aktív párnak joga van egy maximálisan 2 percig tartó szünethez. (Minden párnak mérkőzésenként maximum és összesen 2 perc pihenőideje lehet.)
b.) Ha egy pár sérülés miatt nem tudja folytatni a versenyt, akkor a másik pár "Kiken-Gachi" miatt 12 pontot kap, míg a feladást bejelentő 0 pontot kap.
12. Csapatverseny
A csapatverseny szabályai ugyanazok, mint az egyéni versenynél.
13. A tartalékcsapat versenyzői
A tartalékversenyzők helyettesíthetik azokat a versenyzőket, akik sérültek vagy betegek. A tartalékversenyző legyen azonos kategóriában, mint az, akit ki kell cserélni. Amennyiben ez nem megoldható, akkor más kategóriában az adott versenyen nem vehet részt a páros. Tartalékok nem helyettesíthetik a kizárásra ítélt versenyzőket.
Tartalékversenyzőket be kell jelenteni ugyanabban az időben, mint a rendes versenyzőket.
14. A DUO SYSTEM szabályai a Mikro, Kölyök, Gyerek, Kadet és Junior kategóriákban
a.) A Mikro U6, U8 és a Kölyök U10 kategóriában
1. a támadások kiválasztása csak az A sorozatból történik
2. három saját döntés alapján kiválasztott támadás
3. nincsen előtámadás (pre-támadás).
b.) A Gyerek U12 kategóriában
1. a támadások kiválasztása csak az A-B sorozatból történik
2. saját döntés alapján kiválasztott három támadás mind a kettő sorozatból
3. nincsen előtámadás (pre-támadás).
c.) A Kadet U14 és U16 kategóriában
1. a támadások kiválasztása csak az A és B sorozatból történik
2. véletlenszerűen kiválasztott három támadás mind a kettő sorozatból
3. van előtámadás
d.) A Junior U18 korosztály szabályai megegyeznek a felnőtt szabályokkal.